tirsdag 27. mai 2014

Kromosomer, membraner og andre fremmedord: Vi bruker Quizlet

I 1983 gikk Robert Yager gjennom en rekke amerikanske lærebøker i naturfag og telte opp antall nye ord elevene skulle lære. Han konkluderte med at antall nye gloser i naturfag var høyere enn antall ord det ble forventet at elevene lærte seg i fremmedspråkfagene.

Hvordan tallene ville se ut for norske lærebøker per i dag vet ikke jeg, men det er ingen tvil om at det blir mange nye gloser for elevene. Det er ikke lett å lese en fagtekst hvor uvante ord står tett i tett. I dette opplegget gjør vi som fremmedspråklærerne og bruker glosekort til å bli litt fortrolige med viktige ord.

Quizlet er et nettbasert program med tilhørende app som er skreddersydd for gloselæring. Som et eksempel kan vi se på denne "kortstokken" med gloser om celler, som inneholder ord som “membran,” “enzym,” og “kloroplast." Glosene er i stor grad kopiert fra ordlista i Tellus, med noen tilpasninger. 

Kortstokken kan brukes på ulike måter. Noen eksempler:
  1. Kortene kan klippes fra hverandre, og så kan elevene jobbe sammen to og to med å matche gloser til definisjoner, som en første eksponering. (Hvor lang tid elevene bruker på dette varierer veldig, så det er lurt å ha en tilleggsoppgave for de som blir raskt ferdige.)
  2. Hver elev kan få sin egen utskrift, og lage egne "flash cards" (hva heter det på norsk?) Hvert ark brettes på langs og motstående sider limes sammen. Når kortene klippes fra hverandre havner glose og definisjon på motsatt side av kortene. Elevene kan pugge sjøl og høre hverandre.
  3. Elevene kan bruke den elektroniske versjonen på http://quizlet.com/6473069/celler-viktige-gloser-flash-cards/ . Det finnes ulike læringsmodus som det nok er greiest å utforske sjøl. Alternativene Scatter og Space Race lar elevene konkurrere mot hverandre om de vil.
Jeg brukte dette opplegget som forarbeid før lesing av kapittelet om celler, men det burde også egne seg til repetisjon av viktige begreper seinere.

Opplegget er åpenbart en rein drill, og målet er i denne omgang ikke noe mer enn fortrolighet med ordene. For mange elever er også definisjonene ganske kryptiske. Det er naturligvis ingen vei utenom å jobbe med ordenes betydninger på mer utdypende måter. Men litt forarbeid med glosene kan gjøre at første gjennomlesing av teksten lugger litt mindre, og det kan hjelpe på både motivasjon og forståelse. 

Jeg har noen flere kortstokker, om nervesystemet og elektrisitetslære, i fall noen vil ha dem. Cellekortstokken er bare et eksempel for å vise noen av mulighetene i Quizlet. Det er veldig enkelt å lage egne kortstokker.

Quizlet fungerer også fint til annet puggestoff. Jeg har av og til brukt programmet til å lære navnene i nye klasser på kort tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar