tirsdag 27. mai 2014

Labøvelse: Fargesterke planteekstrakt i ulike løsninger

Denne labøvelsen passer godt til kapittelet om organisk kjemi på ungdomstrinnet. Pigmenter fra rødbet, spinat og gulrot løser seg godt i henholdsvis vann, sprit og olje. Undersøkelser av hvordan løsningene oppfører seg når de kombineres gir grunnlag for samtaler om blandbarhet og om molekylers polaritet. 

Dette kan også settes i sammenheng med forskjellen mellom fettløselige og vannløselige vitaminer som elevene lærer om i Mat og helse.


Målet er at elevene sjøl skal finne ut hvilket løsemiddel som har blitt brukt til å trekke ut et plantepigment, og kunne forklare hvordan de vet dette. Det er også et mål at de ganske enkelt skal ha noen egne erfaringer med hva det betyr at væsker er blandbare eller ikke.

Følgende kokes av lærer på forhånd, slik at det rekker å avkjøles før timen:
  • Revet rødbet i vann
  • Spinatblader i sprit
  • Revet gulrot i olje
Det er praktisk å ha en liten morter til å knuse plantevevet med, men et rivjern holder i grunnen. Spinatbladene kan kokes i reagensrør (se som alltid opp for støtkoking). De andre blandingene kan like gjerne kokes i gryte.

Alle kombinasjonene gir svært fargesterke løsninger:



Utstyr hvert elevpar trenger:
  • Reagensbrett
  • Reagensrørstativ med tre små reagensrør
  • Reagensrørstativ med tre reagensrør i vanlig størrelse
  • Noe til å overføre fargestoff med: 3 plastpipetter, eller 3 teskjeer, eller 3 trepinner
  • Petriskål
  • Litt Zalo (engangsschnapsglass fra Nille funker fint til å dele ut små mengder væske)


På deling på klassen trenges matolje, vann og labsprit. Noen utpekte elever kan gå rundt og dele ut væskene til hvert labpar:
  • Rødbetsaft, spinatekstrakt og gulrotekstrakt i de små reagensrørene
  • Matolje, labsprit og vann i de vanlige (større) reagensrørene
Elevene drypper tre dråper fargeekstrakt av hver farge på reagensbrettet (i alt 9 prøver). Så kombinerer de hver farge med olje, vann og sprit.

Det er lett å se at rødbetekstraktet ikke blander seg med matolje, men derimot med vann og sprit, mens gulrotekstraktet blander seg med matolje men ikke med vann og heller ikke ordentlig med sprit. Forsøket bekrefter også at sprit, som har både en OH-gruppe og en ikke-polar side, har en polaritet som ligger mellom polariteten til vann og til olje.

Elevene kan til slutt tilsette litt zalo til en av kombinasjonene av stoffer som ikke blandet seg, og i klassen kan en så diskutere hva det betyr at såpe har en hydrofil og en lipofil ende.

I Tellus-verket er det kapittelet om organisk kjemi på 10. trinn som støtter dette forsøket.

Her er et skjema som elevene kan bruke til notater underveis, som grunnlag for labrapporten sin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar