søndag 23. oktober 2011

Måltall og enheter

“Matte kan være vanskelig,” bemerker Torgeir Ødegården på Rommen skole i et fornøyelig innlegg om måling og enheter i samfunn og skole, og utdyper:
Når jeg senere spør matteklassen min om hva som er riktig enhet bak diverse måltall, så svarer de fleste meter, uavhengig av om vi snakker om lengde, fart, tid eller antall kameler som svelges i sekundet.

De fleste mattelærere vil sikkert humre gjenkjennende. Målet er at elevene skal le med, og i fjor fikk åttendeklassingene mine servert en historie av følgende type som gjøre-nå-oppgave, med instruks om å sette strek under alle feilene og rette dem:
Daniel bor 500 dL unna skolen. Hver dag bruker han 4 m3 på å rusle til skolen. I sekken har han en matpakke med 100 km brød pakket inn i 4 cL matpapir, og ei flaske med 5 timer vann. Han går langs 3 cm2 høye busker og plystrer mens han går. På veien treffer han en venn som løper med en fart på 8 kroner, og da blir Daniel redd for at han skal komme noen kg for seint, så han sprinter de siste 20 g.
Det tok noen sekunder, og så begynte noen elever å smile. Vi diskuterte hvilken måleenhet vi skulle skrive i stedet i hvert tilfelle slik at måltallet skulle gi mening, og i tilfellene hvor det er flere muligheter (en kan løpe 20 meter eller løpe i 20 sekunder, for eksempel) ble det en nyttig diskusjon om forskjellene mellom dem.


En helt annen sak er omgjøring mellom enheter, noe en i begynnelsen kan tenke seg er så lett som å fortelle barna hvilken tierpotens de skal multiplisere eller dividere med for å få ønsket enhet. I virkeligheten er det svært mange elever som ikke er tilstrekkelig fortrolige med titallssystemet til at de kan multiplisere med 100 uten å stille opp regnestykket, og så gå gjennom hele prosedyren for flersifra multiplikasjon. Uten omstendelig arbeid med posisjonssystemet på forhånd blir arbeidet med måltall og måleenheter veldig vanskelig.

1 kommentar:

  1. Hei Hanna! Fortalte historien din til to elever som syns det er unødvendig med benevninger. De lo godt av historien og skjønte poenget. Eneste de ikke kunne bli enige om var om matpakken bestod av en fransk baguett på en meter med 4 meter matpapir eller 100 gram brød og 4 dm matpapir:)

    SvarSlett